Nové logo Jihomoravského kraje bylo vybráno poté, co byla vyhlášena 15. května 2018 veřejná zakázka. Ze šesti návrhů čtyř agentur vybírala komise tvořená zástupci kraje a odborníky. Jako nejzdařilejší byl hodnocen návrh agentury DORLAND. Je zpracován jednoduše, minimalistně a nadčasově. Odkazuje se dále na moravskou tvorbu, když vychází z tradičních barev a tvarů moravské keramiky, krojů a architektury. Zároveň jde o historické a oficiální (zákonné) tinktury moravské orlice (stříbrno/bílo-červeně šachované v modrém poli), kterou vidíme ve velkém státním znaku ČR, odráží se proto ve státní trikolóře a barvách státní vlajky ČR, je na některých krajských znacích a vlajkách, ale i historické a velmi vhodné vlajce Moravy.
Logotyp JMK (2018) |
Hejtman Bohumil Šimek k volbě uvedl: "Rozhodli jsme se pro změnu na základě hodnocení nezávislého názoru odborníků, kteří doporučili modernější pojetí komunikace včetně loga kraje. Jsem spokojený a věřím, že se nám prostřednictvím tohoto moderního vizuálního stylu podaří prezentovat, co kraj dělá, jaké jsou jeho priority a zejména, že dojde k jednotné komunikaci kraje jako správního celku i kraje jako destinační značky."
Srovnáme-li nový logotyp s volbou barevného provedení vlaků (vybíralo se ze čtyř možností, základním předpokladem bylo, že návrhy budou obsahovat modrou, bílou a magentu), které pro Jihomoravský kraj na základě objednávky z roku 2019 postaví Škoda Transportation (dodání v roce 2022; jezdit budou od roku 2023), nepřekvapí, že vlaky budou, jak o tom 20. dubna 2020 rozhodli krajští radní, červenobílé. V článku Na jihu Moravy budou jezdit vlaky v kombinaci bílé a magenty o tom informuje např. zpravodajský portál Zprávy z Moravy, který odstín magenta popisuje jako ostře tmavě růžovou.
Magenta je vlastně červenou variantou purpuru. Nejluxusnější barvy v dějinách - známe červený purpur (purpur do červena), ale existuje i častější purpur do modra, nebo čistě fialový purpur).
Nové vlaky ponesou kromě krajské značky i název Moravia. Ten odkazuje na pojmenování lokomotivy, která 11. listopadu 1838 táhla první vlak, který kdy přijel do Brna. Jednalo se toho dne o zkušební jízdy. Internetová encyklopedie dějin Brna k tomu uvádí: "Tato událost se prakticky nepřipomíná, je zastíněna slavnostním
příjezdem prvního vlaku z Břeclavi v červenci 1839. O zkušebních jízdách
se zmiňují noviny Moravia, číslo 73 z 8. 11. 1838 a číslo 75 z 15. 11.
1838.
Během 3 zkušebních jízd zdolala lokomotiva "Moravia" úsek Rajhrad - Brno za 15, pak za 13 a konečně za 10 minut. Přibližně po měsíci od zkušební jízdy započaly propagační jízdy mezi Rajhradem a Brnem.".
Vlak Jihomoravského kraje - Moravia, grafika doplněná o znak Moravy: moravskou orlici |
Zajímalo by nás také, jaké budou uniformy průvodčích a strojvůdců. Budou kupříkladu modré (modrobílé)?
Dne 14. července 2021 přinesla stránka zdopravy.cz v článku Obrazem: První snímky nových jednotek, které budou jezdit v Jihomoravském kraji záběry soupravy.