Soukromý orloj s emblémem moravské orlice v Šumperku

Petr Krňávek ve svém příspěvku pro Šumperský a jesenický deník.cz přiblížil dílo Miroslava Nečase, jenž na dílně u svého domu postavil věžičku s orlojem. Do původní odvětrávací věžičky byly nejprve zabudovány hodiny: „Pak jsem šel do důchodu, tak říkám, udělám do toho zvonkohru. Tak jsem to shodil a když už jsem měl nachystané překlady, rozhodl jsem se to udělat pořádně.“.

Vedle vlastní tvořivosti se při práci nechal vést i tím, jak vypadá orloj v Praze: „Astrolab a bicí stroj je kopie pražského v poměru jedna ku třem. Chtěl jsem, aby to trochu vypadalo. Bicí stroj v Praze je unikát, má dvojité závěrkové kolo. Petr Skála (správce pražského orloje, poznámka redakce) se mě ptal proč to neudělám elektronicky. Ale já mu řekl, že když to zvládli naši prarodiče, tak to zvládneme i my.“.

Se stavbou orloje Miroslav Nečas začal před devíti lety a v současnosti je orloj zvnějšku již dokončen. Petru Krnavkovi k tomu řekl: „Skoro všechno se dá pustit sekce po sekci. Ještě potřebuji doladit časovou základnu. Mám problém s DCF signálem. Je to pár milisekund a nesepne mi magnet, který tam mám místo kyvadla.“.

Stejně jako na pražském orloji i na šumperském orloji zvoní smrtka. Namísto kohouta zde ale křídly zamává sova. Mezi plaketami svatých Cyrila a Metoděje se v okénku střídají zástupci historických řemesel. Dalšími odkazy na Moravu jsou emblém moravské orlice ve štítu, na bocích znaky města Šumperka a ratolesti se švestkami jako symbol slivovice.