Akce Uklízím Moravu - však já ten svůj kousek taky

Jako každý rok jsem vzal igelitový pytel, tentokrát igelitku, a šel projít několik set metrů neoploceného pozemku (ploty být nemusí), abych sebral, co rok laskavě dal. Díky pravidelnosti sběru, vždycky na to dojde někdy už v únoru nebo nejpozději březnu, na ty dary letos stačila igelitka. Prostě, když se dostatečně oteplí a než začne růst tráva, tak se jde. Měl jsem opět štěstí a mohl využít neznámým dobrodincem na místě samém zanechanou dostatečně širokou tašku.


To počínání má výchovnou stránku, jak si myslím. Protože když procházející spoluobčan držící v ruce něco, čeho by se rád zbavil, když kolem sebe nevidí větší bordel, tak často projeví větší zdrženlivost, co se týče obrácení kapes a vysypávání jejich obsahu. Jinou věcí je, že vítr zvláště lehčí předměty unese také. Proto prosím, ačkoli se to nabízí, neobviňujte z nepořádku hned spoluobčany. To zmizení nepůvodních předmětů nepomůže. Pomáhá dobrá vůle, vaše ruce a někdy i nohy.

Nyní to pojímám více vlastenecky. Rozhodl jsem se, že činnost nějak pojmenuji. Takže můžete si zapsat, že se tomu říká "Uklízím Moravu - však já ten svůj kousek taky" nebo jinak "Uklízíme Moravu - však my ten svůj kousek taky". Proti přejmenování nebo pojmenování každému na míru jistě nelze nic namítat. Slyšel jsem také, že je v Čechách podobná akce: "Ukliďme Česko" - tímto zdravíme naše přátele v Čechách. Tito lidé na to mají vyhrazen celý den. Hodlají toho uklidit víc než třeba já nebo vy, a taky často chodí po březích řek, kde se dá očekávat ledasco. Jsou hodní, mnozí z nich přišli uklízet i k nám na Moravu. My se postarejme o tom, co se nám/vám snad urodilo hned za humny.

Proti začátkům, kdy jsem si kladl více otázek, než dostával odpovědí, jsem pokročil. Pochůzku mám tak rád, že mi prostě dělá radost sama o sobě.Vlajku ovšem nechte doma, tedy pokud nevyrazíte ve skupině. V takovém případě byste na čele mohli mít někoho, kdo by ji nesl. Bylo by to hezké, napřed poslat vlajkonoše. Dostal by slavnostní bílé rukavice a jediné, na co by ten den chytal, by byla žerď praporu. :)

Na Moravě je krásně - a čisto.


Co se letos našlo: zbytky plastových sáčků, použité papírové ubrousky, různé střepy, krabičky od cigaret, kelímky, na nedopalky aby si jeden pomalu vzal metlu, obaly od sladkostí, flašky, skleněná lahvička, prázdné plechovky od nezapamatovaných si nápojů. Pokud se týče psích hoven, těch zabalených pro vás v igelitu se nebojte, však na ta nebalená, nechcete-li, nešahejte. :)

Když už se budete tu půlhodinu (každý podle chuti a času) v dobré víře (naladěni, s důvěrou ...) o něco snažit, připomínám, že je dávno známo, proč se lidé zbavují těch nejpěknějších věcí: "Sobě pořádek, sousedovi bordel.". Vy to také děláte z nějakého důvodu. A jen jednou za rok? Jak ten čas letí.


Význam pro akci Uklízím Moravu - však já ten svůj kousek taky/Uklízíme Moravu - však my ten svůj kousek taky má to, že o ní čtete, přemýšlíte, že o ní mluvíte mezi sebou, že do toho jdete a nevracíte se s prázdnou. Tím podporujete toto společensky a přírodě prospěšné počínání. Vyšší formou propagace by mohlo být vytištění osvědčených malých a velkých osvětových letáků (letáčků) a plakátů.